vrijdag 1 juli 2011

Thuis bij weervrouw Sabine Hagedoren, mama van zoontje Lars (5) en dochter Lise (3)

Thuis bij weervrouw Sabine Hagedoren, mama van zoontje Lars (5) en dochter Lise (3): 'Regelmaat is heel belangrijk'

Op de VRT maakt ze het mooie weer, maar boven haar eigen huis durft er wel eens een donderwolk te hangen. Hoe gaat weervrouw Sabine Hagedoren daar mee om? ‘Door de kinderen op verschillende manieren aan te pakken.’
Voor de kinderen van Sabine Hagedoren maakt het niet echt uit wát ze doen, als mama maar met ze bezig is. “Ze willen zelfs afdrogen als ik afwas, maar daar zijn ze eigenlijk nog te klein voor. Plastic spulletjes, die mogen ze wel afwassen van me.
 
Als ik met iets anders bezig ben, vragen ze wel eens wanneer ik met hen kom spelen. Maar dan zeg ik: ‘Als dit gedaan is, speel ik een spel met jullie.’ Dan houden ze meestal wel op met zeuren.
Ze weten dan ook dat ik doe wat ik beloof. Als ze gewoon zeuren om te zeuren, dan negeer ik dat. De jongste durft wel eens te wenen om aandacht te vragen. Dan vraag ik aan haar: ‘Waarom huil je nu?’ ‘Ik weet het niet’, zegt ze dan met een pruillip. Ja, dan kán ik ook niet helpen, hè.”
Sabine Hagedoren vindt het belangrijk dat de kinderen beleefd zijn. “Vroeger zeiden ze wel eens: ‘Chocomelk, mama!’ Nu zeggen ze bijna automatisch: ‘Chocomelk alsjeblief.’ Als je het maar vaak genoeg herhaalt, pikken ze dat wel op.
Ik heb ooit nog als lerares lesgegeven op een middelbare school en daar heb ik geleerd consequent te zijn. Als je dat niet bent, pakken de kinderen je terug. ‘Ik heb dat gisteren ook gedaan en toen heb je er niets van gezegd’, zeggen ze dan. Je hebt er zelf profijt bij om consequent te zijn, en ik kan het eigenlijk ook vrij goed.”
De truc met de kookwekker
Als Sabine Hagedoren iets gedaan wil krijgen van haar kinderen, dan kiest ze meestal voor de directe aanpak. “Als het eten klaar is, ga ik naar ze toe en zeg ik hen dat ze aan tafel moeten komen. Dan duw ik op de pauzeknop en weten de kinderen dat ze na het eten verder kunnen kijken. Handig, die digitale televisie!
Ik blijf staan tot ze komen. De ene keer gaat dat al wat sneller dan de andere keer. Wanneer ze moeten opruimen, vraag ik hen welk spel ze graag spelen. Maar we doen die doos pas open als alle spullen zijn opgeruimd.”
Als de kinderen het echt bont maken, heeft Sabine Hagedoren zo haar trucjes. “De kinderen maken wel eens ruzie om speelgoed. Als ze echt niet overeenkomen, dan neem ik de kookwekker.
Ik zet hem op vijf minuten. Als de wekker afgaat, mag de ander met het speelgoed spelen. En meestal moet ik hem maar één keer opzetten. Want dan vindt de andere wel weer iets nieuws om mee te spelen (lacht).”
In andere gevallen, durft Sabine Hagedoren ook wel eens een time-out in te lassen. “De oudste loopt graag op de grens en soms zelfs iets erover. Als dat gebeurt, dan neem ik hem bij de arm en zet ik hem op de trap, om vijf minuten na te denken.
Daarna vraag ik hem waarom hij denkt dat ik hem op de trap heb gezet. Meestal weet hij dat heel goed. Daarna moet hij sorry zeggen tegen zijn zus.
En dan komen we er verder niet meer op terug. Soms kijkt hij me met van die grote ogen aan. Maar soms zegt hij onderweg naar de trap ook wel: ‘Ja maar, mama, ik heb al nagedacht.’ En dan moet ik mijn best doen om mijn lach in te houden (lacht).”
Regelmaat is belangrijk
Haar dochtertje Lise pakt Sabine Hagedoren anders aan. “Zij steekt ook dingen uit, maar als je naar haar toe stapt, dan drijft ze het niet meer verder. Zij zou ook compleet van de kaart zijn als ik haar op de trap zou zetten. Als ik haar een standje geef, weet ze dat na een paar maanden meestal nog. Terwijl Lars dat na vijf minuten alweer vergeten is.”
Nog een tip voor jonge ouders van Sabine Hagedoren: “Iets rap-rap doen met kinderen, dat werkt niet. Als je nog gauw met hen naar de winkel wilt, dan stoot je gegarandeerd een kop chocomelk omver en valt er iets op de grond. Nee, regelmaat is heel belangrijk. We proberen ’s morgens ook altijd samen te ontbijten.
Mijn man smeert de boterhammen terwijl ik de kinderen help bij het aankleden, zodat we samen kunnen eten. Als ik wat later opsta, dan werkt dat niet meer. Regelmaat is voor jezelf ook plezanter. Al gaat dat nu natuurlijk iets gemakkelijker, omdat de kinderen allebei naar school gaan.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten