maandag 8 november 2010

Sabine Hagedoren weerbericht Zevende Dag VRT 28-6-2009


De lerares Nederlands van... weervrouw Sabine Hagedoren!

Elke leerling heeft een leermeester. Iemand van wie hij het vak geleerd heeft. Sommigen worden de beste vrienden, anderen zien elkaar nooit meer terug. Deze week zingt weervrouw Sabine Hagedoren , bekent van het weerbericht in de Zevende Dag op de VRT van 28-6-2009, lof over Therese De Jaeger, haar vroegere lerares Nederlands.

Therese De Jaeger:"Haar prestatie moet toen echt wel ondermaats geweest zijn. En dan kon ik inderdaad zoiets hebben van: ‘Hoe durf je dat nu afgeven?’ ‘Sabine, het lijkt nergens naar,’ heb ik haar toen gezegd, ‘maar trek het je vooral niet aan, je gaat het nog ver brengen.’ Wat ze ook gedaan heeft.”

Sabine Hagedoren: “Na mijn laatste examen bij haar zei ze dat ze blij was dat ik naar haar geluisterd had. Ze was dat voorval met die toets dus niet vergeten. ‘Ik had ook echt mijn best gedaan’, zei ik. ‘Nee,’ zei Therese, ‘je bent veranderd Sabine’. Ik heb daar niet echt op gereageerd, waarschijnlijk omdat ik nog te jong en te koppig was om dat toe te geven, maar uiteindelijk heeft ze me toen wel een les meegegeven waar ik haar nog altijd eens voor wil bedanken.”

Therese De Jaeger: “Elk jaar passeerden er een tweehonderdtal leerlingen de revue, maar Sabine is een van de leerlingen die me altijd is bijgebleven, en niet alleen omdat ze later weervrouw geworden is. Er ging een zekere levendigheid en intelligentie van haar uit. Als zo iemand dan eens een slechter resultaat haalt, valt dat des te meer tegen.”

Sabine Hagedoren: “Ik heb zelf ook een tijdje in het onderwijs gestaan. Af en toe waren er leerlingen waar ik me zelf in herkende. Op zo’n momenten kon ik als leerkracht het verschil maken door hen daar op te wijzen. En net dat vond ik ook zo knap aan Therese. Ze zag niet alleen dat er meer in me zat, ze deed er ook iets aan.”

Therese De Jaeger: “Ik probeerde dat inderdaad, maar je kan een leerling ook niet dwingen. Niet elke leerling ziet op die leeftijd, waarop ze vaak met heel andere dingen bezig zijn, wat ze in hun mars hebben. Ook als leerkracht duurt het wat voor je het ‘potentieel’ in een leerling herkent.”

Sabine Hagedoren: “Wat als Therese me die schop onder mijn kont niet had gegeven? Stond ik dan ook waar ik nu sta? Misschien niet ... Tijdens mijn studie Scheikunde had ik de eerste twee jaren een uitzichtloze berg herexamens, daar waren zelfs de proffen het over eens. ‘Ik ga toch proberen’, dacht ik, waarna ik mezelf de hele zomer lang een strak studieschema oplegde en toch nog slaagde. Als Therese me iets geleerd heeft, is het doorbijten.”

Therese De Jaeger: “Dat verbaast me niet. Sabine Hagedoren was iemand met heel veel potentieel. Er was veel meer uit te halen dan wat ze er toen, op dat moment, van bakte. Maar je zag zo dat het er wel ging uit komen. En nu is het er.”



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten